mandag 14. juni 2010

Tenke først, handle etterpå?

Jeg lagde nettopp lunch. Det var en skive med sjokoladepålegg og peanøttsmør (som i seg selv kan diskuteres om er godt eller ikke, men jeg skulle nå spise det uansett), og jeg kom til å bruke samme kniv som Henrik. Han hadde nettopp laga en kreasjon av en skive bestående av hvitløkssmør, blåmuggost, chedder og skinke. Jeg bryr meg sjeldent om hvilken kniv jeg bruker, men akkurat i dette tilfellet burde jeg tenkt meg om. Sjokoladepålegg med hvitløkssmak er rett og slett vondt! Noen ganger bør man tenke seg om to ganger før man gjør ting.

Det gjelder viktigere ting enn valg av kniver også. Det er oppbruddstid for oss nå, men massevis av ting som skal ordnes. Og vi skal til Asia. Det blir en stadig dyrere tur, vi kunne helt klart ha tenkt litt mer før vi begynte å ordne ting slik at vi hadde alle fakta på bordet og kunne gjort en vurdering før vi begynte å bestille ting. 

Flyturen i seg selv ble dyr. Vi skal fly fra Brisbane til Darwin den 25.6, og fra Darwin til Ho Chi Minh i Vietnam dagen etter. Jeg mener Henrik sa det kom på 4-5000 norske på hver av oss. Dessuten må vi avbestille turen fra Brisbane til Singapore den 9. juli. Vi kommer jo til å være i Singapore da, og har ikke bruk for den billetten. Faktisk MÅ vi avbestille, for møter vi ikke opp kanselleres HELE turen, og da står vi der i Singapore. Avbestilling av billett - 1000 NOK hver. 

Så er det hjemsending av bagasje. Dette måtte vi ha gjort uansett, men nå er det snakk om ganske mye bagasje, ettersom vi ikke skal ha med oss noe særlig til Asia. Det er ikke så lett å sende bagasje heller, og ikke så billig. Jeg tipper det kommer til å koste 2-3000 kroner å sende med fly. Alternativet er båt, men det tar sånn ca tre måneder, og ingen av oss kan være uten PC'er og andre deler av bagasjen så lenge.

Det er Henrik som tar seg av mesteparten av planlegginga.

Alt i alt ikke så oppløftende. Henrik er veldig misfornøyd med å bli blakk, og jeg må innrømme jeg kjenner et visst ubehag ved å ikke ha noe penger igjen når vi kommer hjem. Jeg som har hatt en god buffer på sparekontoen helt siden jeg begynte å jobbe.

Men dette er en once-in-a-lifetime opplevelse, hele dette halvåret har vært det. Alt det vi har sett, gjort og opplevd! Klart det koster! Det viktigste er at vi har penger nok til å få oss selv, og tingene våre, trygt hjem. Det har vi, og når vi kommer hjem får vi ta det derfra. Skattepenger, feriepenger, lønninger, studielån og tilbakebetaling av australske skattepenger for Henrik's del; vi kommer til å klare oss i tiden som kommer også. 

Hva er poenget med å spare hvis man ikke har noe å bruke det på? Å se verden er helt klart noe jeg kan ofre en del tusenlapper på. Dessuten - Asia er grisebillig!

 Se så glad, selv om det er eksamen i dag!

- Marthe :)

2 kommentarer:

  1. Hjelpes meg! Jeg får rett og slett åndenød av de summene du lister opp! Men dere er unge og sterke, og det er vel bare å hive seg i jobbinga når dere kommer hjem. Vi kan tilby senger med rent sengetøy og brødskiver med leverpostei og rå løk, - ja, og så kald melk :-)

    SvarSlett
  2. Ja,hjelpes meg sier jeg også. Men håper dere har så noenlunde kontroll. Og gratis kost og losji kan vi.også tilby når dere kommer hjem.Lykke til med både eksamener,bursdag og alt annet. Du er jo 22 år imorgen. Ha en god dag da, og en god bursdagsklem fra Mamma.

    SvarSlett