søndag 21. mars 2010

Fallskjermhopping!

De som har kjent meg en stund har kanskje fått med seg at jeg har hatt lyst til å hoppe ut av et fly i årevis. Det er også en kjensgjerning at folk som er mye sammen påvirker hverandre, så det burde ikke komme som noen overraskelse at jeg fikk med meg Henrik på galskapen.

Vi hoppet i Byron Bay, et hyggelig lite sted et par timer fra Brisbane. Klokka kvart over seks lørdag morgen ble vi plukket opp av noe som viste seg å være en norsk adrenalin-junkie som jobbet som sjåfør etc for fallskjerm-firmaet. At fyren var blitt hekta på fallskjermhopping kan jeg lett forstå, for det var bare HELT SINNSYKT RÅTT! Det er noe med å bli slengt ut av et fly og få juling av lufta i ett minutt, før du sitter på toppen av verden i en luftstol som ikke kan måle seg med ting jeg har opplevd tidligere. Jeg tror Henrik følte det samme, og at vi begge hadde litt dødsangst de første sekundene.

Man kunne betale dyre dommer for å få en person til å hoppe sammen med seg (og den man henger fast i!) så man får herligheten på video. Vi valgte å ikke gjøre det, for vi mente at å se på seg selv falle gjennom lufta ikke kan måle seg med følelsen uansett. Det stemmer sikkert, men når jeg ser på han fyren her får jeg sommerfugler i magen likevel.


Neste gang jeg skal hoppe i fallskjerm kan det nok hende jeg betaler de 7-800 kronene det koster for å få en film av meg selv fallende gjennom lufta i 200km/t.

Da vi var ferdige med hoppinga var vi naturlig nok ganske slitne, så da tilbragte vi resten av dagen her:




- Adrenalin-Marthe :)

3 kommentarer:

  1. At dere har hatt en fantastisk opplevelse ligger godt utenpå Thorvald/Henrik ser jeg på bildet. JEG er glad dere kom helskinnet ned, jeg da, og oppfatter at dette var din livs opplevelse. Selv har jeg ikke ønske om å gjøre det samme, så dette har du ikke arvet etter meg.Min livs opplevelse var nok heller da du kom som ET SKUDD inn i mitt liv for snart 22 år siden. He -he, det glemmer ikke jeg!! Kanskje din hang til fart og spenning ligger i noe der? Klem fra Mamman din, glad du er til.

    SvarSlett
  2. Jeg hadde ALDRI våget å hoppe ut fra noe som helst over 1 m oppe. Fallskjermen er jo bare festet til den som ligger øverst. Tenk om man ble skilt der oppe? Skrekk og gru.

    Stranda ser aldeles herlig ut, og den ligner på alt annet enn det jeg ser utenfor vinduene her. Men vår har vi fått, bare så dere vet det.

    Ha det fortsatt fint, gullunger!

    SvarSlett
  3. Haha mamma, takk for påminnelse om fødsel! :P
    Skulle man komme til å bli adskilt faller man fortsatt i samme (syke) fart, så forhåpentligvis hadde den erfarne hopperen klart å redde situasjonen.
    Vi ble surra så hardt sammen at det gjorde vondt mens vi falt, men da vi hang i skjermen løsna de litt på remmene så vi fikk igjen blogsirkulasjon.
    Jeg tror at hopperen til Henrik bare sa "you're gonna feel a little drop now" før han løsna på remmene, det ble visst misforstått. Man ønsker ikke akkurat å føle noe "drop" 1500 m over bakken!

    SvarSlett