tirsdag 18. mai 2010

17. mai ble det uansett!

Det må innrømmes at vi var både litt skeptiske og forventningsfulle da vi i går morges dro til byen for å feire 17. mai i utlandet. Den vanlige "17. mai-følelsen" var litt fraværende, hvertfall for min del, da jeg først dro en bomtur til skolen klokka åtte på morgenen mens Henrik ble sendt hjem for å hente kjoleskift til meg. 

Men da vi kom på Kidney Lawn (pussig navn ja) på Queensland University of Technology der arrangementet ble holdt ble stemningen en ganske annen. Der var det nemlig nordmenn, og mange av dem! Det var skikkelig rart å høre norsk overalt, og se folk med utprega norsk utseende (les: altfor brune blondiner og gutter med håret tvunget bakover av altfor mye hårgele). Det var tilogmed en og annen bunad å se! 

Dette kunne vel like gjerne vært i Norge?


Og kongefamilien var på plass som vanlig.

Vi gikk i tog gjennom Brisbane sentrum, og mange lokale så litt forundra ut der det gikk noen hundre folk med flagg og hoiet på et uforståelig språk.

Filmsnutt som viser toget. Det var egentlig ganske mange deltagere!


Etter toget var det tradisjonen tro et arrangement på plassen. Der var det leker for de små og de store og taler og pølser og vafler. Ingen av delene var helt som i Norge, men det var jammen godt gjort likevel! 

Et knippe norsk ungdom som ikke har glemt hvor de kommer fra!


Etterpå dro vi hjem og spiste kanapeer med roastbiff (med norsk majones på - takk igjen, mamma og pappa!!) og laks med eggerøre.

Det var morsomt å feire her nede, men helt som hjemme blir det jo ikke. Været var imidlertid som det skulle; surt og kaldt. 

Gratulerer med gårsdagen til alle dere hjemme!

Klem fra Marthe og Henrik

4 kommentarer:

  1. Det var da morsomt å få se 17-maifeiring i Brisbane. Tenk at du gikk i 17.maitog igjen da Marthe, eller gjorde du ikke det - bare filmet?
    For første gang på de 28 årene vi har bodd på Hvaler, var vi ikke på Skjærhalden. Vi tok det med ro hjemme inntil vi dro til Fr.stad, ruslet rundt og så på masse pene og pyntede folk, hørte på Mannskor-sang både her og der, og så selvfølgelig på Russetoget med mye glade og gærne russ og masse biler. Skikkelig forurensing av all eksosen fra gamle biler.

    SvarSlett
  2. Så hyggelig å se at dere fikk litt 17. mai der nerafor. Så de klarte ikke å lage pølser som i Norge nei..

    SvarSlett
  3. Det ser jo hyggelig ut. Amanda sa at hun hadde truffet dere. Jeg likte at dere hadde spist kanapeer. Det hører med på 17. mai, - ikke sant, Henrik? Vi hadde også en fin dag her hos oss med utvekslingslærere fra det store utland på middag.

    I dag kom sommeren til Fredrikstad: 20 grader i skyggen. Hurra!

    Jeg har ikke savnet dere inntil nå, men i dag har jeg lengtet litt etter yndlingssønnen min, og jeg gleder meg til å få en bjørneklem. Når får jeg den, egentlig?

    SvarSlett
  4. Vi gikk i tog! Det var jo stort sett bare studenter og reisende der, så noe barnetog var det jo ikke. Men morsomt.
    Pølser i Australia er stort sett så langt man kommer fra norske pølser, men disse her smakte grillpølse/ røkt pølse og var ganske gode.
    Henrik er enig, det hører med!
    Været her er også fint om dagen, men husene er og blir kalde, det er ingen vits i å tro det skal snu!
    Om 7-8 uker, det skal bli deilig det også!

    SvarSlett